Bankowość elektroniczna

Jednym z sposobów na wykorzystanie rozwijających się w ogromnym tempie technologii jest ciągle udoskonalana bankowość elektroniczna. Zacznijmy od tego, czym taka bankowość jest. Bankowość elektroniczna określana również mianem e-banking jest formą usługi oferowanej przez banki polegającą na umożliwieniu klientom dostępu do rachunków bankowych za pośrednictwem urządzeń elektronicznych.

Pierwszym przejawem bankowości elektronicznej były bankomaty. Takim pierwszym urządzeniem był bankomat uruchomiony w USA w 1964 roku. W Europie pierwsze bankomaty uruchomiono w Wielkiej Brytanii trzy lata później. W 1968 roku bankomaty pojawiły się w Francji, Szwajcarii i Szwecji. Później w Japonii. Pierwszy system umożliwiający kontakt z bankiem za pomocą komputera uruchomiono w Finlandii w 1984 roku. W 1995 roku w USA pojawiła się możliwość korzystania z usług bankowych za pośrednictwem Internetu. Rok później stało się to możliwe również w Europie, a dokładnie w bankach szwedzkich i fińskich.

W Polsce pierwszy bankomat zainstalowano w 1990 roku. Karty płatnicze dopuszczone zostały do użytku w 1993 roku. W tym samym roku pojawiła się możliwość korzystania z usługi homebanking. Pierwsze usługi przez Internet pojawiły się w naszym kraju w 1998 roku. Dwa lata później został uruchomiony w Polsce pierwszy bank wirtualny (mBank).

Do form bankowości elektronicznej możemy zaliczyć:

  • Homebanking
  • Bankowość internetową
  • Phone banking
  • Mobile banking
  • E-mail banking
  • WAP
  • Teletekst
  • Karty płatnicze

Korzystanie z bankowości elektronicznej niesie ze sobą korzyści zarówno dla klientów jak i dla banków. Wynika to zarówno z korzyści finansowych (niższe koszty) jak i z wygody oraz możliwości stałej kontroli nad posiadanymi środkami finansowymi. Banki natomiast mogą lepiej promować swoje produkty, a także szybko docierać z indywidualnymi ofertami do swoich klientów oraz efektywnie pozyskiwać nowych.

Dodaj swoją opinię